Zwycięzcy Konkursu o Nagrodę im. Krzysztofa Mętraka

Znani są laureaci Konkursu o Nagrodę im. Krzysztofa Mętraka, wyróżniającego krytyków piszących o kinie. Głównymi organizatorami konkursu są Anna Osmólska-Mętrak i Janusz Zaorski, we współpracy ze Stowarzyszeniem Nowe Horyzonty oraz Polskim Instytutem Sztuki Filmowej, który jest fundatorem nagród pieniężnych.

GRAND PRIX, rzeźbę autorstwa Adama Myjaka oraz 10 tys. zł, otrzymał Marcin Stachowicz – za głębię ostrości widzenia filmów i sztuk audiowizualnych w szerszym niż kino kontekście oraz za osobisty punkt widzenia, który niczemu nie schlebia, lecz pozbawiony jest niedojrzałego gniewu i oceny.

II nagroda, ex-aequo, każda po 2,5 tys. zł:
Diana Dąbrowska – za dojrzałość krytyczno-filmową, wyrazistość zainteresowań, erudycję i jasność formułowania myśli w sposób przyjazny czytelniczkom i czytelnikom o różnym stopniu kompetencji filmoznawczej.
Katarzyna Kebernik – za wyobraźnię, która każe nam widzieć w niezrealizowanym filmie Sergia Leone kluczowe wydarzenie z historii kina, a w Januszu Traczu esencję polskości, a także za językową precyzję i retoryczną swadę, które pozwalają przyjąć to wszystko jako zupełną oczywistość.
Joanna Najbor – za teksty meandryczne, wielopoziomowe tematycznie i gatunkowo, w których żadna odpowiedź nie jest nigdy ostatecznym, definitywnym końcem; za wrażliwość zarówno na praktyki tworzenia, jak i odbioru; w końcu za precyzję analityczną, która nie poprzestaje na tym, co jest, ale rzuca wyzwanie, marzy o kinie, które mogłoby być.

Jury postanowiło na przyznawać trzeciej nagrody.

Wyróżnienia otrzymali:
Sylwia Borowska-Kazimiruk – za tekst „Awangarda wrażliwości”, w którym Autorka dokonuje odkrywczej i wnikliwej analizy „Drzew” Grzegorza Królikiewicza; za umiejętność odświeżania krytycznego języka opisu, dzięki osadzeniu filmu w kontekście polskiej transformacji oraz dzięki rewizji pojęcia filmowej porażki; za umiejętność wielopoziomowej i kontekstowej lektury dzieł, które zostały pominięte i zmarginalizowane. 
Igor Kierkosz – za tekst „Kompilacja faili z cholernie dobrym jazzem w tle”: spektakularną podróż przez kilka dekad kina skejterskiego, elektryzującą bogactwem odniesień i pisarską swadą, z której przebija niepozbawiony krytycznego aspektu zachwyt nad opisywanym tematem, poczucie humoru oraz czysta radość z dzielenia się z czytelnikiem własną pasją.
Gabriel Krawczyk – za tekst „Nowy papież” – pogłębioną diagnozę artystycznego i intelektualnego potencjału drzemiącego w ekranowym obrazie, który byłby niehagiograficznym portretem Jana Pawła II.
Maciej Kryński – za żywy, eliptyczny język, iskrzący humorem styl, umiejętność płynnego przekraczania granic ekranu i błyskotliwość twórczego opracowania – w oryginalnej i nieoczywistej formie tekstu „Purpurowa róża z Pekinu” – jednego z najgorszych koszmarów krytyka: telefonu od bohatera recenzowanego filmu.
Patrycja Mucha – za intrygujący opis tych, które bywały jednocześnie oglądane i niezauważane w tekście „Bezimienne piękności”, stanowiącym imponujące połączenie filmowej erudycji i nerwu krytycznego oraz popis umiejętności pisania zarówno o tym, co na ekranie jak i o tym, co za kulisami przemysłu filmowego.

Gala w listopadzie

Do tegorocznego konkursu zgłoszone zostały 74 prace. Jury w składzie: Marcin Adamczak, Klara Cykorz, Paweł Felis, Marek Hendrykowski, Andrzej Horubała (PISF), Błażej Hrapkowicz, Agnieszka Jakimiak, Adam Kruk, Artur Majer, Michał Oleszczyk, Radosław Osiński, Anna Osmólska-Mętrak (przewodnicząca), Klaudia Rachubińska, Sebastian Smoliński i Janusz Zaorski przyznało nagrody na posiedzeniu 13 czerwca 2020 roku. Podkreślono niezwykle wysoki i wyrównany poziom nagrodzonych i wyróżnionych prac. Uroczysta ceremonia wręczenia nagród XXIV Konkursu odbędzie się w listopadzie br. podczas MFF Nowe Horyzonty we Wrocławiu.

15.06.2020